auto v cloude

blockchain cloud
15. decembra 2016
cloud a zánik firmy
24. januára 2017
Zobraziť všetko

auto v cloude

 

o autonómnych autách sa píše veľa, tak úvod preskočím: Áno, budú samé jazdiť, parkovať, diagnostikovať sa, tankovať, či odbiehať do servisu. Vlastne už to všetko vedia. Poďme riešiť dopady.

prečo ja? Autá ma veľmi nezaujímajú a trochu ich hejtujem, respektíve nie samotné autá, ale všetko „to okolo“.  Do práce chodím často radšej na bicykli, aj keď to mám 20 km. Autonómne vozidlá ale sledujem od počiatku, zaujíma ma ich technický rozmer a baví ma fakt, že vďaka nim odpadne väčšina s autami súvisiaceho emočného a sociálneho balastu.

dnes je totiž auto oveľa viac ako auto. Je to status a symbol hierarchie. Auto reprezentuje životný štýl a názorový postoj. Auto je sex. Zhmotňuje konzumné túžby. Emócie, koníček, zábava. To všetko zanikne, lebo prvá vec, ktorá sa po príchode samohybných vozidiel stane, je toto:

 

dopad prvý – auto je auto

stane sa to takto: keď svoje autonómne auto nebudeme potrebovať, logicky nás napadne nechať ho voziť iných, nech si trochu zarobí. Car sharing už je spustený všelikde aj blízko nás, len ešte treba krútiť volantom, je vo Viedni, v Prahe, či Varšave. Cudzie auto si odblokujete kartičkou, kľúče sú v kaslíku, platíte za čas a kilometre, tankujete si sami majiteľovou kartou, k čomu vás on motivuje voľnými minútami.

k ozajstnému rozmachu car-sharingu ale treba auto autonómne, odpadne nervozita majiteľa z toho že mu ho šoféruje niekto cudzí a nebude treba dišputovať zodpovednosť za škrabance, havárky či zlé parkovanie. Keď bude zdieľaných áut veľa, ľudia si prestanú kupovať vlastné, lebo veď načo. Odhady sú, že sa počet predaných áut kvôli sharingu scvrkne na 10 až 30% (a Slovensko oľutuje svoju závislosť na ich výrobe).

ale predovšetkým – auto bude už len auto. Ani dnes nikto nemachruje akým taxíkom sa práve doviezol. Čo nie je tvoje neriešiš. Podobne ako práčka či mikrovlnka, auto bude normálna úžitková vec, ktorú nikto neprežíva.

 

dopad druhý – vzhľad

preto nebude auto vyzerať takto športovo a sexi:

ani takto dynamicky, sebavedomo, až agresívne:

ale skôr takto v prípade rodinného auta, lebo funkčnosť konečne zvíťazí nad vzhľadom:

a takto miniatúrne v prípade ak sa bavíme len o preprave jednej, či dvoch osôb:

google-autonomous-car-prototype_100494838_l

zvnútra nebude vyzerať takto:

vozidla-autonomne

lebo načo je prosímvás autonómnemu autu volant? Chýba niekomu vo výťahu páka na ovládanie hydraulického systému? Kedysi tam bola.

Obzvlášť nemecké automobilky zobrazujú na vizualizáciách autonómnych áut volant, ktorý je tam akože na to, aby mohol človek zasiahnuť v okamihoch, kedy to auto nezvládne. To je taká blbosť, ako keby k novému Apple počítaču pre istotu dávali ručné guličkové počítadlo. Už teraz vedia autá šoférovať lepšie ako väčšina ľudí.

volant nebude a vnútro bude vyzerať takto nejak:

namiesto okien budú displeje a budeme kukať telku a robiť si manikúru. Jo a ešte viete čo sa tam bude robiť, hlavne v tých dvoj-miestnych, žmurk. Nuž a občas si na displejoch pustíte aj live zábery okolia, ale budú aj Instagram filtre.

 

múdrosť z cloudu

auto bude nielen múdre, ale aj učenlivé, lebo ho nedokážeme naprogramovať dopredu na všetky situácie. Veľa sa jednoducho bude musieť naučiť.

učenie bude kolektívne, nadobudnuté poznatky budú medzi sebou autá zdielať, budú v cloude. Je to podobné ako dnešné antivíry – najprv len spoznávali škodlivý kód podľa nabiflených odtlačkov, potom sa naučili ho samé rozpoznávať podľa chovania, teraz to robia spolu v cloude. Autám pôjde spoločné učenie dobre a nebude ani treba byť blízko bodu singularity. Naučia sa samé aj odnadávať poľským kamionistom. Dosť srandy, poďme na vážne veci.

 

deti či strom? ani jedno

keďže autá budú inteligentné, my nemáme na stole etickú dilemu o ktorej sa všade píše – či má auto v krízovej situácii naraziť do detí na prechode pre chodcov a zachrániť vodiča, alebo do stromu vedľa cesty a zachrániť deti. Mercedes nedávno sebavedomo a kontroverzne vyhlásil, že uprednostní život vodiča, ale je to krátkozraké, nič také nebude treba riešiť.

na chvíľu bokom fakt, že takýchto situácií bude pramálo, keďže IoT prechody pre chodcov budú samé komunikovať s okolitými autami, prípadne samé deti budú IoT a upozornia okolie na seba niečím, čo sa bude podobať na dnešný lavínový vysielač freeriderov, takže auto o nich bude vedieť už spoza zákruty.

etickú dilemu „dieťa vs. strom“ vôbec nemusí rozhodnúť výrobca v softvéri auta, lebo v ňom jednoducho nič také nebude predprogramované.

ak popísaná situácia predsa nastane, autá budú inteligentné a naučia sa (spolu) samé, čo majú robiť. Nebudú riešiť etiku, lebo AI nič také nepozná, autá budú hneď vedieť čo majú robiť a takmer vždy nikto neumrie. Áno zriedkakedy niekoho zrazia, ale nebude to ľudská chyba, lebo autá sú stroje a tie nerobia ľudské chyby, oni robia strojové chyby. ak auto napokon predsa zrazí dieťa, bude to rovnaká technická závada, ako keď ti dnes rupne pneumatika a skončíš v priekope – ooops, technika pochybila, nuž stane sa. Rieši dnes niekto etiku defektu?

A ruku na srdce, ktorý človek v krízovej situácii za volantom stihne zvážiť všetky etické pre a proti? Keď v 50-ke skočí 10 metrov pred autom do cesty chodec, máš presne 0,725 sekundy na to, aby si zareagoval a poriešil, nerobme si ilúzie o tom, že tomu predchádza nejaký rozhodovací proces. ani ľudia väčšinou nemajú dilemu „dieťa vs. strom„.

podstatné je skôr to, že väčšina búračiek, v ktorých ročne na Zemi zahynie milión ľudí, nebude. Ale zanikne aj väčšina súvisiaceho biznisu s náhradnými dielmi, opravami a poistkami.

 

auto pod gilotínu

za chyby sa platí, ľudské, či strojové. Kto je vinný keď spraví autonómne auto galibu? Pasažier? Nie, veď nemá volant. Výrobca auta? Nie, lebo ten mu len dal schopnosť učiť sa. Súdiť výrobcu AI za to čo vyparatí jeho robot je, ako prenášať zodpovednosť dospelého človeka na jeho rodičov. Rodičia tiež argumentujú, že oni mu len ako dieťaťu vštepili základné poznatky a schopnosť učiť sa.

zodpovedný je majiteľ auta? Nie, veď auto koná samostatne. Alebo – čo ak auto žiadneho majiteľa nemá? O tom čoskoro.

v prípade zodpovednosti za škodu je to ešte OK, lebo to aj tak vykryje poisťovňa, ale čo v prípade tresto-právnej zodpovednosti? Čo ak auto niekoho zabije?

je to ľahké – vinníkom je samotné auto. Bavíme sa o právnej zodpovednosti elektronických osôb. Absurdné? Rovnako zcestný prišiel všetkým pred 100 rokmi návrh zodpovednosti právnických osôb, svet dovtedy poznal len právnu zodpovednosť človeka a nie firmy. Roboty budú trestoprávne zodpovedné a je to ďalej než si myslíte, EU už pripravuje legislatívu.

 

dopad tretí: auto sa vlastní samé

aby auto vedelo samé jazdiť a parkovať, budeme mu musieť spraviť peňaženku, inak  nedokáže samé platiť za dialničné mýto, parkovanie, či údržbu v servise. Buď mu dáme prístup na bankový účet či PayPal, alebo ho nabijeme Bitcoinmi. Nebude len míňať, vo voľnom čase si bude zarábať ako taxikár či kuriér a keďže je inteligentné, pôjde na to bystro. V novinách si prečíta, kedy sa hrá hokejový zápas a vo vhodnom okamihu sa bude vyskytovať pred štadiónom. Tesne pred Vianocami bude rozvážať darčeky z obchodov za príplatok. atď. Oni nás vlastne vôbec nebudú potrebovať, budú si žiť, ako sa vraví, svojím vlastným životom.

niektoré autá sa preto budú aj samé vlastniť.

ako? Niektoré jednoducho majitelia odhodia, alebo po svojej smrti nikomu neodkážu. Nuž a keď auto stratí majiteľa, nebude ho nikto vlastniť, tak sa bude vlastne vlastniť samé. Iné autá ich majitelia z rôznych filantropických či libertariánskych dôvodov jednoducho vypustia do sveta. Chytré autá, ktoré sa budú samé vlastniť a jazdami si dobre zarobia, si časom našetria a kúpia si iné vlastné chytré autá.

keď som toto v krčme predložil svojim geek-ovským priateľom, pobavili sa, ale spochybňovali tú časť vlastníctva – že veď každú vec musí niekto vlastniť. Cha, toneplatí ani náhodou, vravím im, u nás za dedinou na kraji lesa sú spontánne skládky odpadu, kde sú stovky vecí, ktoré sa zaryte tvária, že nikomu nepatria. Práveže väčšina vecí na svete sa už teraz samovlastní. Stačí si len predstaviť, že sú trochu inteligentné. Základy podnikania sa zvládne auto naučiť ešte pred tým, ako prejde Turingov test, viz absolventi Dolnozemskej.

navyše – celé sa to už vlastne stalo, azda ste čítali o DAO: v máji 2016 nemecký programátor Christoph Jentzsch naprogramoval s použitím blockchain technológie investičnú firmu, ktorá získala prostriedky vo výške 150 miliónov dolárov, ktorú on následne vypustil von tak, že sa vlastnila sama. Lietala si v decentralizovanom blockchainovom kyberpriestore a zarábala, kým ju pravdaže asi po mesiaci nevykradli hackeri.

áno, tvoje autonómne auto tiež občas nejaký hacker odkloní, havaruje, presmeruje do Albánska a cestou z neho vylúpi Bitcoiny. Alebo si predstav, ako v plnej rýchlosti na diaľnici napadne zrazu tvoje auto ransomware. „Pay or die?“ Prvý nebudeš.

 

dopad štvrtý: koniec verejnej dopravy?

sharované autá budú asi dosť lacné, oveľa lacnejšie ako dnešné taxíky. Keďže môžu jazdiť nonstop, budú mať vyššiu utilizáciu, Google odhaduje 75% oproti dnešným 5%.  Budú mať tiež možnosť monetizovať všeličo iné okrem samotnej jazdy. Na displejoch vo vnútri pôjde reklama, auto predá kadekomu informáciu o vašom pohybe a kadekto vám následne dodá kontextovú targetovanú reklamu, veď to už poznáme. Občas za pasažiera zaplatí niekto úplne iný. Predstavte si, že poviete zdieľanému autu, nech vás odvezie do hocijakej skvelej čínskej reštaurácie, hádajte kto za vás potom ochotne tú jazdu cvakne. Ceny za jazdu sa budú hýbať v čase, komu nebude vadiť zarezervovať si auto dlho dopredu a cestovať v divných časoch, zaplatí málo, ako dnes let Ryanairom.

je možné, že ceny za jazdenie zdieľaným autonómnym autom pôjdu tak dole, že sa vyrovnajú cene za verejnú dopravu. Je potom ťažké si predstaviť, ako dokážu tejto konkurencii obstáť autobusy a vlaky. Tie sú výrazne obmedzené tým, že chodia v pevnom čase z jedného pevného miesta na iné pevné miesto. Autonómne auto je teda nesmierne praktickejšie, lebo odvezie hocikedy hocikam, a ak to bude cenovo podobné vlaku, tak vlak zanikne, pokiaľ nebude mať v niečom inom výrazne navrch, napríklad v rýchlosti. Takže kým Hyperloop určite budúcnosť má, tak ŽSR IC rýchlik, ktorý u nás priemeruje ledva 80-90km/h, ani veľmi nie.

nemyslím si ale, že bude jazdenie na autonómnych autách tak lacné, že pobije všetku verejnú dopravu, predsalen autá v prepočte na osobu budú vždy drahé a energeticky náročné. Zafungovať môžu rôzne štátne regulácie, akonáhle napríklad bude MHD dopravne zvýhodnené, napríklad vlastnými pruhmi a prioritou na semafóroch, tak bude atraktívnejšie ako autá. Ak budú mestá zvýhodňovať MHD, bude to dobrý nápad kvôli ďalšiemu dopadu:

 

dopad piaty: budú veľké zápchy 

áut sa bude síce predávať menej, ale oveľa viac ich bude jazdiť na cestách. Zápchy v dnešnej dobe naviac spôsobuje fakt, že je v každom aute len jeden, alebo dvaja ľudia, európsky priemer je pod 1,5 a Slovensko skôr vytŕča s hodnotou 2,0. Ale bude asi horšie, veľa áut bude chodiť úplne prázdnych, napríklad po vyložení majiteľa, cestou na odstavné parkovisko. Takže aj keď bude doprava riadená inteligentne a autá a semafóry sa budú medzi sebou koordinovať, stále budeme mať dopravné zápchy a asi budú horšie ako teraz.

mestá a cesty majú jednoducho fyzické priestorové obmedzenie. Ak bude autonómne auto merať len skromné štyri metre (VW Passat meria 4,7m) a dokáže sa inteligentne radiť  len pár centimetrov za nárazníkom iného auta, aj tak sa napríklad na 300 metrov dlhý Nový most v Bratislave vojde dokopy v jednom smere len 140 ľudí, čiže menej, ako sa naprace do jediného kĺbového autobusu (185).

možno MHD a autonómne auto skonvergujú do malých praktických samohybných mikrobusov, ktoré vás vyzdvihnú priamo doma, ale cestou priskočia aj ďalší ľudia. Oops, to už sa tiež stalo, zoznámte sa s Olli, vyrába sa na 3D tlačiarni:

zápchy sú aj preto, lebo väčšina áut dnes jazdí zbytočne. Cesta do práce či do školy, ktoré sa asi jediné spoločensky pokladajú za všeobecne prospešné, tvoria minoritu jázd. Väčšinou ľudia sadajú do auta kvôli nákupom, výletom, dovolenkám, iným menej potrebným výmyslom a toto bude v dobe autonómnych vozidiel a vyššej životnej úrovne horšie, ľudia si z nich spravia osobných lokajov, čo im budú plniť rôzne konzumné výstrelky. Niekto nechá svoje auto každé ráno zbehnúť na opačnú stranu mesta po čerstvé rohlíky z obľúbenej pekárne a niekto poletí na lyžovačku lietadlom, ale auto pošle dopredu po ceste aj s lyžami.

 

dopad šiesty: nová ekonomika predbiehania

ako to bude s predbiehaním? predbiehanie vzniklo ako nutnosť obísť vozidlá neschopné rýchlejšej jazdy. To už ale dnes neplatí, aj najlacnejšie autíčko, či preplnený kamión vedia ísť súvisle maximálnou povolenou rýchlosťou, predbiehanie je dnes takmer výlučne o jeho psychologických a sociálnych aspektoch. Vodiči čo dnes predbiehajú, vytŕčajú buď sebavedomím, a/alebo sociálnym postavením a často pri tom porušujú predpisy.

nič z toho samozrejme v ére autonómnych zdieľaných vozidiel neplatí. Autá nebudú mať sebavedomie, ani vôľu porušovať predpisy, ani nebudú arogantne vyblikovať na diaľnici na auto pred sebou, výkonovo budú na tom veľmi podobne, takže ako a prečo by sa vlastne autonómne autá predbiehali?

autonómne autá budú možno vyzerať na jedno kopyto, ale ľudia v nich budú mať stále odlišné sociálne postavenie a rôzne aktuálne dopravné potreby a priority. Keďže autá budú vedieť medzi sebou komunikovať a robiť mikroplatby, rysuje sa nasledovná predstava:

dobehne vás na diaľnici rýchle autonómne auto. Neblikne, to mu bude nanič, ale za predbehnutie vášmu autu ponúkne, nuž povedzme 2 eurá. Odmietnete, ale za nasledovnú ponuku 5 eur sa vaše auto ochotne uhne.

Keďže autá si vedia vzájomne vykomunikovať svoje cieľové trasy, je možné presne dopredu vyrátať nielen kedy dorazíte do cieľa, ale aj koho cestou stretnete. Ak nebudete spokojní s odhadovaným časom príchodu (ETA), môžete dopredu uplatiť všetky autá, ktoré čoskoro stretnete a vopred si dohodnúť, že sa vám uhnú a tak si posunúť ETA na požadovaný čas. Máli sa vám Bratislava – Žilina za dve hodiny? Za 20 eur vyplatených okolitým autám to môže byť o 15 minút skôr.

Biznis plán, ktorý sme k tomu vymysleli v krčme – svoje autonómne auto nechám zarábať nie tak, že vozí ľudí, ale tak, že zavadzia vo vhodných okamihoch pracháčom a nechá sa len uplatiť, aby sa uhlo. Toto som už tiež zažil – na hraničnom prechode Ukrajina – Slovensko, kde je úplne slabá premávka, je umelo vytvorená 6-hodinová zápcha, ktorej cieľom je zbierať bakšiš od tých, čo ju chcú obísť.

bolo by iste milé, ak by sa autá predbiehali na základe iného kľúča ako peňazí. Auto s jedným pasažierom sa nechá predbehnúť plne obsadeným autom a podobne. Učitelia či dôchodcovia majú prednosť. Snívajme ďalej.

 

dopad siedmy: parkovanie bude fajn

bude oveľa viac voľných parkovacích miest, lebo bude celkovo menej áut a všetky budú stále rozlietané. Ale je to skoro jedno, lebo vám auto spraví valet parking: vyhodí vás pred vchodom a pôjde sa odpažiť voľakam do kelu, kde bude vždy dosť miesta. Alebo ešte lepšie – pôjde si jazdiť a zarábať a vráti sa na zavolanie.

nelegálne parkovanie bude takmer okamžite pokutované samotnými IoT parkovacími boxami, prípadne autonómnymi policajnými strojmi, takže vôbec nebude.

parkovacie miesta budú užšie, uličky na parkoviskách nebudú, lebo dvere sa nebudú musieť otvárať a autá sa samé poposúvajú, takže parkoviská budú úspornejšie na priestor. Toto už som zažil v Kodani aj v New Yorku, na parkovisku povinne odovzdáte kľúče a personál nakompresuje autá tak, že zvýšia ich počet na parkovisku o tretinu. Tak si len odmyslite ten personál.

ak budete vaše auto parkovať na dobrom mieste, je možné, že príde pracháč a bude vášmu autu ponúkať prachy za jeho uvoľnenie. Nuž, je to lepšie ako keď sa teraz arogantne vyloží na chodník. Autá na slovenských chodníkoch sú všeobecne anomália a svetový unikát, ktorý nám vnúčatá raz ani neuveria. Autá z chodníkov vytlačí technológia, keď už nie magistrát.

 

záver

zábavné na tom celom je, že čosi z budúcich dopadov autonómnych áut môžete zažiť už dnes. Aj tu, na Slovensku. Nie, nemusíte kvôli tomu vysoliť sto tisíc za Tesla Model S a čakať na ten finálny update.

normálne si nechajte to auto čo už máte, len ho od dnes majte v paži. Tvárte sa, že škrabance na ňom nie sú, oni časom vďaka technike zaniknú. Požičiavajte ho, ale nehanbite sa vypýtať si za to. Plánujete kúpu? Zvoľte jazdený ohyzd a kupujte cez internet, netreba vidieť. Predajte garáž, je to neperspektívna investícia. Vidíte? Síce stále treba šoférovať, ale jednou nohou ste v automobilovej budúcnosti – máte doma zdieľanú nízkonákladovú účelovú dopravnú komoditu. Ešte lepšie – nekúpte si nič.

ak naše mestá a samosprávy totiž aspoň trochu pochopia čo sa deje, aktívne pomôžu, aby zvíťazili alternatívy k automobilovej doprave. Ideálne mestské vozidlo budúcnosti bude azda aj ten starý dobrý bicykel. Možno elektrický a osadený gyroskopmi, ale malý, lacný, ekologický a hlavne taký, čo vám privodí priamy kontakt s okolím, vietor do vlasov a úsmev na tvár. Cesta do práce v budúcnosti bude možno vyzerať ako tá moja dnes:

screen-shot-2016-12-26-at-22-07-27

 

7 Comments

  1. dnk píše:

    …a moznoze nas precika nas vlastny stat a vytre kocura tak ze vyownuje vsetky autonomne auta – jedinym moznym vlastnikom bude totiz iba stat. Tym si zarobi na cestne dane a bude mat plne v rukach vsetky zarobky samotnych aut, vela dat k tomu a kontrolu nad nasim pohybom. Alebo aj nie. 😉

    • pajkus píše:

      alebo naopak – umožníme elektronickým osobám vstup do politiky a zvolíme si ich do funkcií a budú vládnuť oni. Horšie by to nebolo

  2. dnk píše:

    AI for president!
    A navyse taktyo AI prezident bude isto v Cloude ;-))). Namet na dalsi clanok? 😉

  3. Tomáš píše:

    Ja si myslím že práve zápchy ubudnú. Jazdné bude mať tarify podľa hustoty premávky a ľudia budú motivovaní optimalizovať cez homework, carpool a pod.

    • pajkus píše:

      Priepustnosť existujúcej infraštruktúry sa zvýši (odhad štúdie z Univerzity Texasu je že až 2-krát), ale či aj zápchy ubudnú, je otázne, lebo určite pribudne jázd, zníži sa obsadenosť áut a pribudnú nové účely jázd, napríklad jazda na odstavné parkoviská.

  4. chorche píše:

    ist premiestnovadlom klasickych 130km/h a drzat VOLANT a hrat need for speed kde si akoze fičím 350km/h to by sa mi pacilo 🙂 hadam by to ocenili hlavne ti ktori su postihnuti testosteronovymi vodicmi